Tijdsbesparing en een up-to-date overzicht
Interview met Kees Otte, J. van Huizen Groenvoorzieningen

GroenVision Professional
Het Barendrechtse bedrijf J. van Huizen Groenvoorzieningen B.V. is ruim 50 jaar gespecialiseerd in het aanleggen en onderhouden van groenvoorzieningen en sportvelden. In deze economisch uitdagende tijden kiest Van Huizen ervoor vast te houden aan het leveren van kwaliteit en flexibiliteit. Volgens Kees Otte, calculator/werkvoorbereider, de manier om zich blijvend te onderscheiden.
Het bedrijfsterrein van Van Huizen is ruim van opzet en ziet er verzorgd uit. Naast een machineopslagloods huisvest het ook een eigen werkplaats, kantine en kantoor. Gelegen dicht bij de A16 / A29 is het een prima uitvalsbasis voor het bedrijf. Kees: ‘Van hieruit vertrekken onze ruim twintig uitvoerende medewerkers iedere ochtend naar onze klanten, voornamelijk gemeenten en sportverenigingen. Ook onze monteurs werken voor derden. Onze concullega’s maken daar bij pech onderweg regelmatig gebruik van.’ Naast deze vaste medewerkers zijn er bij Van Huizen ook een tiental medewerkers van de Sociale Werkvoorziening gedetacheerd. ‘Zij werken bij ons in het kader van Social Return op een grote aanbestedingsopdracht. De samenwerking met hen verloopt heel voorspoedig.’
Inspelen op de marktvraag
De keuze voor een eigen werkplaats en het aannemen van gedetacheerden sluit aan bij de manier waarop Van Huizen zich in de markt profileert. Kees: ‘We proberen zo flexibel mogelijk in te spelen op de marktvraag. Ruim 50 jaar geleden startte Van Huizen senior, de vader van de huidige eigenaar, met maaiwerkzaamheden. In de loop van de tijd breidden de bedrijfsactiviteiten zich uit naar het aanleggen en onderhouden van groenvoorzieningen en drainagewerkzaamheden. En sinds kort zitten we ook in de beschoeiingen en het onderhoud van sloten en watergangen.’
Dat betekent overigens niet dat Van Huizen inboet op kwaliteit. Flexibiliteit blijkt hand in hand te gaan met het leveren van kwaliteit. Kees ‘Het gebeurt bijvoorbeeld regelmatig dat we na een paar mooie zonnige dagen gebeld worden door een opdrachtgever met een spoedopdracht. Zelfs als dat perfect in onze planning past, kijken we altijd eerst of de bodemgesteldheid goed genoeg is voor de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. Als dat niet het geval is, plannen we de opdracht in overleg toch later in.’
Ook bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten en mantelovereenkomsten met gemeenten en sportverenigingen staat kwaliteit voorop. Zo gaat er geen calculatie de deur uit voordat eerst iemand van Van Huizen de situatie ter plekke beoordeeld heeft. En bij opdrachten voor beplantingswerk wordt er bij voorkeur eerst beoordeeld of de grond wel geschikt is voor het betreffende beplantingsplan. Kees ‘We geven liever goed advies over mogelijke alternatieven in plaats dat we gewoon planten en het later wel zien.’
GroenVision is een verademing
Om kwaliteit en flexibiliteit te kunnen leveren zonder zichzelf in aanbestedingstrajecten uit de markt te prijzen, is inzicht in de eigen bedrijfsprocessen cruciaal. Volgens Kees is bij het bedrijf passende software onontbeerlijk om dat inzicht te verkrijgen. ‘Ruim vier jaar geleden zijn we van Excel overgestapt op INFOGROEN. In 2012 zijn we vervolgens geüpgraded naar GroenVision. Het grote voordeel van GroenVision is dat we alle bedrijfsgegevens in één softwarepakket bijhouden en beheren. Van de voor- en nacalculatie van projecten tot en met de facturatie. Dat bespaart ons tijd en geeft ons een up-to-date overzicht. Iedere maandag draaien we bijvoorbeeld een overzichtslijst uit met daarop geboekte uren, kosten, facturatie en resultaat.’
Gebruikersdagen
Wat Kees ook als een groot voordeel ervaart, is dat GroenVision speciaal ontwikkeld is voor de groensector. De functionaliteiten in de GroenVision sluiten aan op de dagelijkse praktijk en de medewerkers van INFOGROEN zijn toegankelijk en weten wat er bij klanten speelt. Kees: ‘Ik ga graag naar de gebruikersdagen van INFOGROEN. Ik vind het leerzaam om te horen hoe andere bedrijven met GroenVision werken en blijf graag op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in het programma.’ Geïnspireerd door de gebruikersdagen overweegt Kees Kees Otte om de module mobiele urenregistratie te implementeren. ‘Mijn collega’s vullen nu handmatig urenbriefjes in die wij getotaliseerd per project vervolgens in GroenVision invoeren. Op het moment dat mijn collega’s hun uren digitaal zouden doorgeven, met behulp van een smartphone of PDA, bespaart ons dat veel tijd.’ Al met al is Kees blij met de keuze voor GroenVision. ‘Met het in- en overzicht dat GroenVision ons geeft, kunnen we veel scherper op de bal spelen. En dat is in de huidige markt gewoon noodzakelijk.’
GroenVision is voor mij een enorm krachtig stuurmiddel geworden


GroenVision Professional
Alleen de twee oude mannenportretten in de werkkamer van directeur-eigenaar Han Farwick verraden iets van de 115-jarige historie van Farwick Groenspecialisten. Gevestigd in een wit, strak pand met een groen beklede piramide naast de ingang oogt het Enschedese bedrijf jong en modern. Een indruk die bevestigd wordt door de op innovatie gerichte marktaanpak van het bedrijf.
Familiebedrijf
Op de dag dat Han Farwick het familiebedrijf overnam, ging zijn vader direct met pensioen. Een bedrijfsovername die goed past in de traditie van het bedrijf. Han’s overgrootvader startte in 1898 als tuinman van de textielbaronnen. De planten die hij daarvoor nodig had, kweekte hij zelf. Zijn zoon, Han’s opa, ging verder met de plantenkwekerij en schoof het hovenierswerk naar de achtergrond. Han’s vader op zijn beurt stopte direct met de kwekerij en koos voor het ontwerpen, aanleggen en onderhouden van tuinen bij bedrijven en particulieren. Han: ‘Iedere generatie had zo zijn eigen opvattingen. En nam én kreeg de ruimte om dat in de praktijk te brengen. Zowel mijn vader als ik zijn nog steeds blij dat hij direct stopte toen ik in beeld kwam. We hebben elkaar nooit in de weg gezeten. En ik kreeg de mogelijkheid om blanco naar de bedrijfssituatie te kijken.’
Efficiencyslagen met GroenVision
Han, die eerst tien jaar carrière maakte bij Binder Groenprojecten in Rotterdam, besloot na zijn inwerkperiode de marktlijn van zijn vader te blijven volgen. Maar dan wel op een moderne en meer
zakelijke leest geschoeid. ‘Ik vind het belangrijk om te sturen op cijfers en feiten. Dat was in ons bedrijf niet gebruikelijk. Er werd hard gewerkt en besluiten werden op gevoel genomen.’ Om op cijfers te kunnen sturen, is inzicht nodig in onder andere de werkprocessen, voor- en nacalculaties en de verdeling van taken activiteiten. ‘Dat ontbrak hier volledig. Er waren bijvoorbeeld meerdere mensen bezig met calculeren en het aansturen van de uitvoering. Ik heb daarom eerst een efficiencyslag gemaakt in onze organisatie. INFOGROEN en GroenVision hebben daar een belangrijke rol in gespeeld.’
Wedstrijdje project rendabel maken
Met de keuze voor de upgrade naar GroenVision, koos Han indirect ook voor een gedefinieerde bedrijfswerkwijze. ‘GroenVision is zo opgezet dat het een logische, standaard werkwijze afdwingt. Iedereen moet in die werkwijze mee anders stagneert het werk. Hierdoor weten we nu precies in welke fase ieder project zich bevindt. Van aanvraag tot opdracht en facturering. Alles staat in één overzicht in GroenVision. Dat is voor mij een enorm krachtig stuurmiddel geworden.’
Han gebruikt dat inzicht ook om meer verantwoordelijkheid te geven aan zijn uitvoerende medewerkers. ‘We weten nu vooraf hoeveel uur we per project gebudgetteerd hebben en welke afspraken gemaakt zijn. Met die informatie uit GroenVision kunnen de uitvoerders tijdens het werk de voortgang monitoren en bijvoorbeeld urenoverschrijdingen en niet afgestemd meerwerk voorkomen. Ik ben ervan overtuigd dat dit hun werk leuker maakt. Ik zie onderlinge wedstrijdjes ontstaan om projecten rendabel te blijven houden.’
Innovatie als onderscheidend vermogen
Nu de organisatie staat en voor Han makkelijker bestuurbaar is geworden, heeft hij meer tijd om aandacht te besteden aan innovatie. ‘We hebben een hele trouwe klantenkring, zowel particulier als zakelijk. We kunnen deze klanten alleen maar blijven binden als we voorop lopen en proactief inspelen op hun wensen.’ Inspelen op de (latente) wensen van de klanten doet Farwick onder andere door te investeren in duurzame, elektrische machines en door zelf proactief een aantal mensen van de sociale werkvoorziening als gedetacheerden in dienst te nemen.
Klanten verrassen
Maar Han gaat nog een stap verder. In samenwerking met partners uit diverse andere branches, zoals de architectuur en de bouw, ontwikkelde hij twee nieuwe producten. Producten die uiteindelijk - naar zijn vaste overtuiging - de vraag naar de diensten van Farwick gaan ondersteunen. ‘Ik heb geïnvesteerd in de ontwikkeling van U-Space, een tuinhuis dat duurzaam en volledig selfsupporting is. Van hout gemaakt en voorzien van ledverlichting, zonnecollectoren op het dak en wateropvang in de grond. Deze tuinhuizen kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden als tuinkantoor, zorgwoning of sporthonk.’ Daarnaast is Han partner in de ontwikkeling van RGVO plus, een softwarepakket dat beheerders van vastgoedprojecten, zoals gemeentes en woningbouwcorporaties, de mogelijkheid biedt om onderhoudsbudgetten over disciplines en panden te verdelen en de voortgang van onderhoudsprojecten digitaal te volgen. ‘Wij zijn het enige groenbedrijf dat hierbij betrokken is. Ik ben ervan overtuigd dat innovatie het enige middel is om onze zakelijke klanten te verrassen. En daarmee over andere aspecten van groenvoorziening in gesprek te komen dan alleen de kostprijs van onze dienstverlening.
FOTO: FACEBOOK FARWICK GROENSPECIALISTEN
GroenVision geeft mij rust, inzicht en het vertrouwen dat we in controle zijn


GroenVision Professional
Arjan Nederveen heeft al twintig jaar het hoveniersbedrijf Nederveen Tuinen in de gemeente Haarlemmermeer. Naast het aansturen van de dagelijkse operatie zoekt Arjan continu naar nieuwe diensten en extra toegevoegde waarde om bestaande klanten zo goed mogelijk te bedienen en nieuwe binnen te halen.
Arjan verloor zijn hart aan de groensector in het plantencentrum/kwekerij van zijn oom. ‘Ik heb van jongs af aan in mijn vrije tijd bij mijn oom gewerkt. Ik vond groen én de klantencontacten zo leuk dat ik besloot hovenier te worden. Mijn eerste tuinen heb ik aangelegd bij klanten van het plantencentrum.’ Inmiddels heeft Arjan negen mensen in dienst met wie hij zowel de zakelijke als particuliere markt bedient. ‘Ongeveer 70% van ons klantenbestand bestaat uit particulieren en 30% uit bedrijven. Wat ontwerpen betreft kunnen klanten bij ons terecht, maar ook bij onze vaste ontwerppartners. We laten de klanten zelf kiezen. We concentreren ons verder op de aanleg en het onderhoud van tuinen. De kunst is om een goede mix te vinden tussen deze twee diensten. Dat maakt ons flexibel en dus minder afhankelijk.’
Extra service en toegevoegde waarde
Arjan is daarnaast ook zeer alert op het binden van klanten. ‘Ik heb recentelijk een klanttevredenheidsonderzoek laten uitvoeren. Daar kwam uit dat klanten ons vooral waarderen om onze vriendelijkheid, flexibiliteit en inlevingsvermogen. Ik ben daar blij mee, want daar stuur ik intern al jaren op.’ Een andere manier om klanten te binden, vindt Arjan in het uitbreiden van zijn dienstverlening, aansluitend op klantenbehoeften. ‘Er zijn veel consumenten die vragen hebben over de optimale inrichting en het onderhoud van hun tuin. Als extra service adviseren we hierover en geven we praktische tips.’
Klanten binden is één uitdaging, nieuwe klanten vinden een andere. De beste manier om dat te doen is volgens Arjan via mond op mond reclame. ‘Gelukkig lukt het ons nog steeds om zo nieuwe projecten binnen te halen, maar ik wil daar niet alleen afhankelijk van zijn. Ik heb daarom geïnvesteerd in onze website en we zijn actief op sociale media, zoals Facebook.’ Om de vindbaarheid van zijn bedrijf op internet te vergroten, is Arjan onder andere dealer geworden van Tuinvisie, van wie hij een webshop op zijn website heeft. ‘De verkoop van tuinproducten staat ten dienste van onze aanleg- en onderhoudsdiensten. We hopen zo onze naamsbekendheid te vergroten en door meer mensen benaderd te worden. Uiteraard hopen we ook dat mensen die bij ons een schutting kopen, ook besluiten deze door ons te laten plaatsen of andere tuinwerkzaamheden door ons uit te laten voeren.’
Nieuw pand en commerciële software
‘Wat me opvalt is dat mensen die via internet op zoek gaan naar producten of diensten op meerdere sites shoppen. De vraag is dan hoe we daaruit een goede klantrelatie kunnen opbouwen.’ Arjan zoekt het antwoord op die vraag voorlopig in het openen van een showroom. ‘We zijn bezig met een nieuw pand hier vlak in de buurt. Ons bedrijf ligt dicht bij Amsterdam, maar ook de hele Haarlemmermeer, Amstelveen en Haarlem en omstreken behoren tot ons werkgebied. Dus er is hier sowieso voldoende groeipotentie aanwezig. In het nieuwe pand vestigen we ook een showroom waar we aan mensen ons assortiment kunnen laten zien. Persoonlijk contact werkt in combinatie met internet toch het beste.’ Goede software helpt volgens Arjan ook om de klantgerichtheid van zijn bedrijf vergroten. Tot 2011 werkte Nederveen met software die administratief prima voldeed, maar hem op het commerciële vlak niet verder bracht. ‘We hebben daarom gekozen over te stappen op GroenVision van INFOGROEN. GroenVision is marktleider en speciaal ontwikkeld voor de groensector. Dat is merkbaar. Ik kan vanuit het programma professionele offertes maken en klanten gericht benaderen met mailings over bijvoorbeeld onderhoud, verzorging en aanbiedingen voor producten en diensten.’
Liever buiten dan binnen
‘Wat ik ook belangrijk vind, is dat we in GroenVision alle informatie over klanten en projecten op een goede, betrouwbare manier kunnen vastleggen en beheren. Dat geeft mij rust, inzicht en het vertrouwen dat onze basisprocessen onder controle zijn. En dus ook ruimte om meer klanten te bezoeken.’ Arjan is ervan overtuigd dat hij nog meer uit GroenVision kan halen dan hij nu al doet. Enerzijds ontbreekt het hem nog aan voldoende pakketkennis, anderzijds worden sommige functionaliteiten in GroenVision nog doorontwikkeld. ‘INFOGROEN staat gelukkig open voor inbreng uit de praktijk. Dat geeft mij het vertrouwen dat het programma altijd in ontwikkeling zal blijven. Met de organisatie van gebruikersdagen besteedt INFOGROEN tijd en aandacht aan kennisoverdracht. Dat zouden ze wat mij betreft nog wel meer mogen doen. Zelf gun ik mezelf nauwelijks tijd om dieper in het programma te duiken. Ik ben nou eenmaal liever buiten dan binnen‘, besluit Arjan met een lach.
GROENVISION IS ZEER OVERZICHTELIJK EN ECHT MAKKELIJK IN GEBRUIK


GroenVision Office
Als 14-jarig jochie wist Hans van Zweden van Hoveniersbedrijf van Zweden het al. Op het moment dat hij bij een klant van zijn toenmalige vakantiebaas een grasmat neer mocht leggen, was hij verkocht. Groen, grond en werken in de buitenlucht. Hij wilde hovenier worden.
Dat idee heeft hem nooit losgelaten en anno 2011 is Hans ook de trotse eigenaar van Hoveniersbedrijf van Zweden in Waarde. Enthousiast vertelt hij hoe hij zijn bedrijf stap voor stap opgebouwd heeft. 'Ik heb de 6-jarige BBL-opleiding tot hovenier gevolgd. Per week werkte ik vier dagen en ging ik een dag naar school. Na het behalen van mijn diploma bleef ik in loondienst werken. Tegelijkertijd begon ik - in goed overleg met mijn baas - in mijn vrije tijd voor mezelf, voornamelijk in het onderhoud van tuinen. Mijn tante was mijn eerste klant.'
Gaan voor kwaliteit en zelfstandigheid
Hans laat kwaliteit prevaleren boven een snelle groei. Hij levert altijd goed werk af en spaart om de beste machines aan te kunnen schaffen. Die insteek werpt zijn vruchten af. Zonder reclame te maken, breidt zijn klantenkring zich gestaag uit. Als in 2007 een groot bedrijf zich aandient als klant, is het tijd geworden om zijn vleugels definitief uit te slaan.
'Het werkaanbod van deze klant was zo groot, dat ik het onmogelijk kon combineren met een baan. Ik twijfelde of ik op de vraag in zou gaan. Mijn moeder zei: 'Doe het maar'. Dat was precies het zetje dat ik nodig had.' Met zijn voormalige baas spreekt hij af dat hij in piektijden een beroep kan doen op een van zijn ex-collega's. Dat geeft Hans de ruimte om zijn klantenkring verder uit te breiden. Al in 2008 heeft hij zoveel werk dat hij zijn ex-collega in dienst kan nemen.
Het verhaal achter volgroeide bomen
Hoewel Hans een allround hoveniersbedrijf heeft, bestaat zijn werkpakket voor een groot deel uit onderhoudsopdrachten.
Dat is niet toevallig. ‘Ik ben een ‘bomenmens’ en gek op volgroeide tuinen. In mijn vrije tijd bezoek ik graag een arboretum. Alleen al die verhalen achter volgroeide bomen, zoals herkomst, leeftijd en alles wat er om ze heen gebeurd is… Prachtig!’
Hans beleeft er dan ook het meeste plezier aan om een volgroeide tuin in de diverse seizoenen volledig tot zijn recht te laten komen en klanten daarbij van goed advies te voorzien.
Een flexibele onderhoudsplanning, gebaseerd op het weer, ervaring en overleg met de klant, is hiervoor een vereiste.
Maar Hans doet meer dan dat. ‘Ik wil met eigen ogen volgen hoe tuinen van mijn klanten zich ontwikkelen. Ik rijd daarom vaak even langs. Sommige klanten zeggen wel eens gekscherend: ‘Die tuin is niet van jou hoor!
Administratie als noodzakelijk kwaad
Het is duidelijk dat Hans het liefste al zijn werkbare uren buiten doorbrengt. Mede door de gestage groei van zijn bedrijf ontkomt hij er echter niet aan meer tijd aan zijn administratie te besteden. ‘Ik ben zo weinig mogelijk op kantoor en ben al helemaal geen computerheld. Ik vond het bijzonder lastig dat ik met allemaal verschillende programma’s moest werken voor mijn offertes, facturen en boekhouding. Overal lagen briefjes en ik moest iedere keer weer dezelfde gegevens invoeren.’
Op het moment dat hij zijn machinepark op orde heeft, besluit Hans zich dan ook te oriënteren op nieuwe software. Hij kiest uiteindelijk voor GroenVision. ‘Ik vind het echt een verademing. Ik kan nu in één programma klantengegevens en contactmomenten vastleggen, offertes en facturen maken, historische gegevens opzoeken en een getotaliseerd overzicht voor mijn boekhouder opstellen. Het is overzichtelijk en echt makkelijk in gebruik.’
Groene vingers op een toetsenbord
Hoewel het Hans nu nog relatief veel tijd kost om het programma goed te leren kennen, ervaart hij dat niet als een probleem. ‘Als ik kwaliteit wil leveren, moet ik daarin ook tijd en geld investeren. Dat geldt voor software net zo goed als voor machines en materialen. Met behulp van GroenVision kan ik dadelijk bij klanten ook schriftelijk professioneel voor de dag te komen. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat het me uiteindelijk minder tijd gaat kosten om mijn administratie op orde te houden. Dat is een mooi vooruitzicht. Ik heb tenslotte groene vingers en die zullen zich nooit helemaal thuis voelen op een toetsenbord.’
ik hoef nooit meer een back-up te maken en beschik altijd over de meest up-to-date versie


GroenVision One
Willem Bokkinga is inmiddels eigenaar van Willem Bokkinga Tuinwerk. Samen met twee medewerkers verzorgt hij de aanleg en het onderhoud van tuinen in de regio Gorssel – provincie Gelderland.
Tien jaar geleden begon hij voor zichzelf. ‘Na mijn mbo-opleiding werkte ik bij een tuincentrum. In diezelfde periode onderhield ik in het weekend de tuin van een oudere dame. En die dame had een kennis waar ook terecht kon. En die kennis had ook weer een kennis…’ Met de groei van het aantal klussen, groeide ook Willems belangstelling voor het hoveniersvak.
Hij volgde in de avonduren de hoveniersopleiding en werkte voordat hij zijn eigen bedrijf begon nog een korte periode bij een boomverzorger.
Passie en oog voor de klant
‘Wat ik vooral leuk vind aan het hoveniersvak is de afwisseling. Ik heb veel contact met mensen, kan mijn kennis overbrengen en heb heel veel verschillende werkzaamheden. Ik vind het mooi om een project te starten en te zien dat wat ik voor ogen had, werkt. Er ook zo uitkomt.’ Willem werkt zowel voor particulieren als bedrijven. ‘Ik ben begaan met iedere tuin. Groot of klein maakt mij niet uit. Iedere opdracht is even belangrijk voor ons.’
Dat Nederland in een economische recessie zit, is merkbaar voor Willem. ‘We krijgen meer onderhoudsopdrachten en minder opdrachten voor de aanleg van nieuwe tuinen. Klanten vragen steeds vaker offertes aan bij meerdere hoveniers. Ook via internet. Op werkspot en marktplaats kom ik regelmatig opdrachten tegen waarvoor ik ook gevraagd ben om te offreren.’ Ondanks de concurrentie blijft Willem qua prijsstelling en werkwijze zijn eigen lijn volgen. ‘We onderscheiden ons door vooraf duidelijk te zijn, goed werk te leveren en onze afspraken na te komen.’
Het binnenhalen van nieuwe klanten is belangrijk, maar het behouden van de bestaande klanten minstens net zo. Volgens Willem gaat het daarbij om meer dan de tuin alleen. ‘Als een klant alleen op zaterdag thuis is en liever wil dat we dan komen, dan zijn we er. En een klant die met autopech staat, breng ik met alle plezier even naar de garage. Ooit heb ik een grote letterkalender als kerstgeschenk voor een slechtziende klant gekocht. Daar had nog nooit iemand aan gedacht, vertelde ze.’
Oog hebben voor de behoeften van klanten dus. Om die te leren kennen, stuurt Willem op het einde van het jaar klanten een kerstkaart met daarop de vraag wat er in hun dienstverlening verbeterd kan worden. ‘Mensen spreken hun irritaties niet altijd uit. Als je erom vraagt doen ze dat wel. Meestal zijn het kleine dingen die zo oplosbaar zijn, bijvoorbeeld door het maken van een duidelijker factuur.’
Administratie
Voor het calculeren en factureren gebruikt Willem al jaren de software van INFOGROEN. In november 2010 bezocht hij een presentatie van INFOGROEN over hun nieuwe software, GroenVision. ‘Ik was meteen onder de indruk. Het zag er gebruikersvriendelijk uit en ik wist direct dat het mij veel tijd en kosten kon besparen.’ Inmiddels is Willem overgestapt op GroenVision. Hij koos voor de SAAS-oplossing. Dit betekent Willem via internet en een eigen inlogcode toegang heeft tot zijn eigen versie van GroenVision in het datacenter van INFOGROEN. Hiervoor betaalt hij abonnementskosten. ‘Zo blijven de kosten voor mij beheersbaar. Bovendien hoef ik nooit meer een back-up te maken en beschik ik altijd over de meest up-to-date versie van GroenVision. INFOGROEN houdt dat allemaal bij.’
De verwachtingen die Willem vooraf had zijn uitgekomen. ‘De overstap naar GroenVision verliep goed. Ik had vooraf de e-learning doorlopen en mijn vragen daarover doorgenomen met Theo Bauhuis van INFOGROEN. Het programma is in de praktijk echt gebruikersvriendelijk. Gemiddeld besteed ik acht uur per week aan de administratie. Met GroenVision is dat leuker, makkelijker en overzichtelijker geworden.’
Kachelhout
Met twee vaste medewerkers is dat overzicht voor Willem belangrijk. Evenals continuïteit in opdrachten. In het seizoen gaat dat goed, maar in de winterperiode kost dat meer moeite. Sinds anderhalf jaar werkt Willem daarom samen met een boomverzorger. ‘Het hout dat hij in de loop van het jaar verzamelt, verzagen en kloven wij tot kachelhout. Kachelhout van topkwaliteit dat ik verkoop aan particulieren, onder meer via internet. Ben ik toch nog vertegenwoordiger geworden’ besluit Willem met een lach.
Hier vindt u meer informatie over GroenVision One Online.
Documentatie aanvragen?
Ga hier naar het documentatie aanvraag formulier.