GroenVision is gebruikersvriendelijk en overzichtelijk
Interview met Jos Selten, Kwekerij Jos Selten

GroenVision One
Jos Selten van Kwekerij Jos Selten werkt al geruime tijd met GroenVision One. GroenVision is gebruikersvriendelijk en overzichtelijk. Ik ben er blij mee, net zoals met de samenwerking met INFOGROEN. Vragen worden duidelijk beantwoord en wijzigingsverzoeken snel doorgevoerd.’
GroenVision is het hart van onze verkooporganisatie


GroenVision Office
Zoals de bedrijfsnaam al doet vermoeden is Van Poecke & Zoon een familiebedrijf pur sang. Op ruim 44 hectare grond in het Belgische Wetteren, nabij Gent, telen vader en drie zonen Van Poecke hoofdzakelijk haag planten in pot (haagconiferen, Prunussen) en ook sieheesters in 10 liter pot. In volle groen kweken zij veel Taxus baccata vanaf 50 cm tot 200 cm en ook rozen blote wortel. De basis onder hun bedrijfsvoering is een uitgekiend assortiment en een glasheldere taakverdeling.
Aanvullend assortiment
Teelttechnisch gezien bestaat Van Poecke & Zoon (Van Poecke) feitelijk uit twee verschillende bedrijven met ieder hun eigen teeltmethode. Van Poecke teelt rozenplanten en taxus in de volle grond (25 hectare) en coniferen en sierheesters op pot, oftewel in containerteelt (8 hectare) en groenbemesters (11 hectare). Koen van Poecke vertelt: ‘Het zijn allemaal tweejarigen teelten. Gedurende de groeiperioden verrichten we in de vollegronds- en containerteelt diverse handelingen, die inderdaad nogal van elkaar verschillen. Bij de rozenplanten gaat het, behoudens het planten en oogsten, om relatief veel handmatige werkzaamheden, zoals het oculeren van de planten. De coniferen worden semimachinaal opgepot en klaargemaakt.’ Toch passen de teelten volgens Koen in de praktijk goed bij elkaar. ‘De arbeidspiek en het oogstmoment van de teelten vallen niet samen. Dat betekent voor ons dat we het werkaanbod goed over het jaar kunnen spreiden.’
Verschillende afzetkanalen
Naast een spreiding in werkaanbod brengt de keuze voor dit productassortiment ook een spreiding in afzet met zich mee. De artikelen worden over heel Europa verkocht aan plantenexporteurs, handelsbedrijven, winkelketens, tuincentra en tuinaanleg bedrijven. Koen: ‘Onze rozenplanten telen we voor een deel op contract en voor vaste klanten waarmee we vooraf prijsafspraken maken. Dat zijn potrozenkwekers die onze planten als uitgangsmateriaal gebruiken en verkooporganisaties die onze rozen op pot zetten en aan tuinliefhebbers in heel Europa verkopen. Er vertrekken zo jaarlijks zo’n 650.000 rozen van onze dam.’ De potconiferen, taxussen en sierheesters van Van Poecke vinden daarentegen hun weg naar Europese tuincentra via voornamelijk plantenexporteurs. ‘In die markt wordt steeds minder vooraf gereserveerd en dus steeds meer op dag- en weekbasis ingekocht. We moeten snel kunnen reageren op de klantaanvragen. Het is daarom heel belangrijk dat we een goed inzicht hebben in onze verkoopbare voorraad.’
Glasheldere taakverdeling
Een breed assortiment producten, verschillende teeltmethodes, een diversiteit aan klanten, orders en prijs- en contractafspraken. De vraag is hoe vier familieleden in één bedrijf dat gezamenlijk organiseren. Koen lacht: ‘De beste manier om dat te laten werken, is een perfecte taakverdeling. Mijn broer Bart houdt zich voornamelijk bezig met de vollegrondsteelt, mijn broer Stijn met de containerteelt en ik ben verantwoordelijk voor het bureau en de verkoop. En mijn vader? Die springt in waar nodig en kijkt op afstand of alles goed verloopt.’
Toen duidelijk werd dat alle drie zijn zoons interesse hadden om in het bedrijf te stappen, breidde vader Van Poecke in de jaren negentig de productie uit. Uit die tijd stamt ook de taakverdeling tussen de broers. ‘Uiteraard sprongen wij toen we nog studeerden regelmatig bij. En ieder van ons pakte op wat hij van nature het leukste vond. Omdat mijn vader niet zot was op computers, zat ik als schooljongen al in mijn vrije uren op kantoor te administreren. Eigenlijk is de taakverdeling ontstaan zonder dat we er ooit over gesproken hebben.’
GroenVision hart verkooporganisatie
Als verantwoordelijke voor de verkoop en administratie kan Koen inmiddels allang niet meer zonder een computer en bijbehorende bedrijfssoftware. ‘Wij zijn al dertien jaar klant van INFOGROEN. Vorig jaar zijn we van Foxpro overgestapt op GroenVision. GroenVision is voor mij het hart van onze verkooporganisatie. Onze ganse voorraad producten staat erin, inclusief foto’s, plantmaat en locatienummer. En inclusief de status; te koop, verkocht, afgeleverd of gefactureerd. Hierdoor heb ik een goed en altijd up-to-date inzicht in mijn verkoopbare voorraad.’
Naast het beheren van de voorraad, maakt Koen vanuit GroenVision offertes, verkoopbevestigingen, afroeporders inclusief etiketten voor het samenstellen van de uit te leveren orders en facturen. ‘In principe hoef ik dus de productgegevens maar één keer in te voeren. Daarna kan ik er in alle fases van het verkoopproces verder mee werken. Dat vind ik heel makkelijk.’
Volgens Koen heeft hij met GroenVision het beste uit twee werelden aangekocht. Een softwarepakket dat speciaal voor de groenbranche geschreven is en tegelijkertijd mogelijkheden biedt tot maatwerk en doorontwikkeling. ‘Ik wil in GroenVision bijvoorbeeld kunnen werken met inclusief prijzen. Mijn klanten vragen daar steeds vaker naar. Als ik aan INFOGROEN een dergelijke vraag stel, wordt er altijd naar een oplossing gezocht. ‘Nee, dat kan niet’, heb ik echt nog nooit van ze gehoord. Dat overtuigt mij ervan dat ik met GroenVision mee kan gaan met de tijd.’
Je moet er tijd en geld in investeren, maar uiteindelijk pluk je er toch de vruchten van


GroenVision Professional
Sinds de oprichting in 1922 loopt vruchtboom kwekerij Fleuren B.V. in Baarlo voorop in het introduceren van nieuwe werkwijzen en nieuwe rassen. Ook voor de huidige eigenaar Han Fleuren is innovatie de pijler onder zijn bedrijfsvoering. Stilstand is immers achteruitgang. Ondanks dat het de eerste oogstdag van het nieuwe seizoen is, neemt Han Fleuren, samen met zijn collega Nicole Dirkx (administratief medewerkster), uitgebreid de tijd voor een gesprek over zijn bedrijf Fleuren Kwekerij.
Han: ‘Het echte werk vindt plaats in de bomenvelden hier in de omgeving. Mijn medewerkers rooien dat prima samen. Ik geef ze de ruimte en stimuleer ze om zoveel mogelijk te ondernemen binnen ons bedrijf. Beter achteraf om vergiffenis vragen dan vooraf om toestemming is mijn devies.’ Dat geldt ook voor stagiaires die Han bewust op veel plaatsen in zijn bedrijf laat instromen. ‘Van alle stagiaires krijgen we steeds eerste indrukken terug. Dat is waardevol voor ons. Je moet jezelf als bedrijf toch steeds opnieuw uitvinden.’
Innovatie als 2e natuur
Dat opnieuw uitvinden loopt als een rode draad door de geschiedenis van Fleuren B.V. Han’s opa specialiseerde zich in het telen van appel-, peren- en kersenbomen voor verkoop aan fruittelers. Daarin is in al die jaren niet veel veranderd. Wat wel veranderd is, zijn de werkwijzen en het assortiment bomen. Han: ‘Mijn opa is een van de grondleggers van de NakB en de keuring en certificering van vruchtbomen. Mijn vader vond een nieuwe teeltwijze uit waaruit Knipbomen en later 3K-bomen ontstonden. De takken van Knipbomen groeien horizontaal waardoor de bomen eerder in productie zijn (direct in het plantjaar) en minder buigwerk vergen.’
MiniTree en Miniapolis
Zelf investeert Han veel in veredelingsprogramma’s. Met aansprekende resultaten. Hij was de eerste vruchtboomkweker die biologisch geteelde bomen kon leveren, introduceerde kersenrassen die grote, zoete vruchten geven en de perenonderstam ‘Q-Eline’ die vorstresistent is. Daarnaast introduceerden zijn vrouw en zus recentelijk de MiniTree op de particuliere markt. ‘Uit ons veredelingsprogramma kregen we fruitbomen die klein en smal blijven en niet gesnoeid of gespoten hoeven te worden. Ideaal voor professionele fruittelers, alleen voldoen de rassen nog niet helemaal aan alle criteria voor onder andere bewaring. Maar mijn vrouw, die bij Unilever gewerkt heeft, zei: ‘Hier kunnen we wel wat mee op de particuliere markt.’ Sinds die tijd verkopen ze via internet de MiniTree als cadeau bij geboorten en huwelijken, maar ook als fruithaag aan bedrijven. Het loopt als een trein.’ De toetreding op deze nieuwe markten geeft een nieuwe impuls aan innovatie binnen Fleuren B.V. ‘Als je buiten je eigen vakgebied durft te kijken, liggen de nieuwe ideeën voor het oprapen. We staan nu aan de vooravond van de introductie van Miniapolis, een appelboom die miniappels als vrucht geeft.’
Ruim 1 miljoen vruchtbomen
Naast innoveren heeft Han ook een reguliere vruchtboomkwekerij te runnen. ‘Wij telen vruchtbomen op ruim 100 hectare grond en verkopen jaarlijks 1,1 miljoen bomen aan fruittelers in Europa. Voor de verkoop moeten we precies weten waar onze voorraad staat en wat daarvan verkocht is.’ Zonder goede automatisering is het nauwelijks meer mogelijk om zicht op de voorraad te houden. ‘Toen ik in 1991 in het bedrijf stapte, werd alles nog handmatig bijgehouden. Ik wilde automatiseren en koos indertijd voor INFOGROEN.’ Het bijhouden van voorraden en verkooporders in Foxpro werkte goed, het maken van overzichtslijsten per soort of iedere andere gewenste specificatie minder. De belofte dat dit in GroenVision, de opvolger van de Foxproversie wel kon, deed Han vorig jaar besluiten over te stappen, in combinatie met een uitbreiding naar de handelskwekerij versie. ‘In eerste instantie werkten we uit voorzorg zowel in het oude als in het nieuwe systeem, maar dat kostte te veel tijd. We besloten daarom in één keer over te gaan op GroenVision.
Samen door het stof
Nicole: ‘Dat hebben we geweten. We waren een van de eerste boomkwekers die met GroenVision werkten en er kwamen in onze situatie een aantal problemen naar voren. Ik heb de helpdesk van GroenVision heel vaak moeten bellen.’ INFOGROEN ontrok zich niet aan de problemen. Integendeel. Han: ‘INFOGROEN ging er echt voor om onze problemen op te lossen. Tot en met de hoogste baas. We zijn samen door het stof gegaan en hebben de schouders eronder gezet. Er zijn heel veel verbeteringen en uitbreidingen doorgevoerd.’
Inmiddels houdt Nicole in GroenVision de verkoopvoorraad voor dit jaar bij en alle verkooporders. Nicole: ‘Nu dit goed functioneert, zijn we toe aan de volgende stappen. Ik heb er vertrouwen in dat de door ons gewenste overzichten en de track & trace mogelijkheden er nu ook echt gaan komen.’
Spijt van zijn keuze voor GroenVision heeft Han toch niet. ‘Ik weet van collega-ondernemers dat ook andere pakketten opstartproblemen kennen en veel tijd vragen om ermee te leren werken. En degenen die zelf een pakket bouwen, hebben daarbij ook nog eens veel hogere kosten. Goede software is als een goed veredelingsprogramma. Je moet er tijd en geld in investeren, maar uiteindelijk pluk je er toch de vruchten van.’
In één oogopslag weten we hoe de vlag erbij hangt met het bedrijf


GroenVision Professional
In 2011 kwam bedrijf Infogroen Software met zijn geheel nieuwe oplossing voor de boomkwekerijsector: GroenVision. Software, ook die van Infogroen, bestond voorheen uit gekoppelde losse onderdelen, maar die zitten bij GroenVision allemaal in één programma. Het belangrijkste unique selling point is de gebruikersvriendelijkheid. Boom in Business laat een Infogroen-softwaregebruiker van het eerste uur, G.C. Stolwijk & Co uit Boskoop, daarover oordelen.
Ronald Stolwijk heeft samen met zijn neven twee bedrijven in Boskoop. Het ene is G.C. Stolwijk & Co, een handelskwekerij voor de export naar
vooral Duitsland en Engeland, met name van Pieris, Mahonia, Photinia, Vaccinium en Leucothoe. Het andere is handelskwekerij Ilex Concepts. Het laatstgenoemde bedrijf is een samenwerkingsverband met Van Oploo Tuinplanten uit Bavel. Het partnerschap kweekt de nieuwe Ilex-soorten ‘Dark green’, ‘Dark Star’ en ‘Blondie’ en is in opkomst sinds Buxus negatief in het nieuws kwam door de buxusziekte. Onlangs kreeg Ilex Concepts opdracht om alle Buxus in de tuin van Paleis Het Loo te vervangen. Gebruikers van het eerste uur G.C. Stolwijk & Co is een onderneming die vooroploopt met het gebruik van software, omdat het erkent dat goede software de bedrijfsvoering efficiënter maakt. Al bij de introductie van bedrijfssoftware in de jaren tachtig ging G.C. Stolwijk & Co over tot de aanschaf van een Philipssoftwarepakket. Stolwijk: ‘De kwekerijwereld is een relatief klein segment. Toen de softwareontwikkeling een volgende fase in ging, was er geen upgrade van het Philips-softwarepakket meer voorhanden. De ontwikkelkosten waren door de relatief kleine groep gebruikers niet lonend. Daarom maakte ons bedrijf in 2003 de overstap naar het softwarepakket Groen Software van Infogroen. In 2014 schaften we voor G.C. Stolwijk & Co het softwarepakket GroenVision ‘Professional’ aan, de variant voor handelskwekerijen. Onze eisen waren: een helder inzicht in onze voorraad, een goed boekhoudprogramma, makkelijke orderafwikkeling en een groot gebruikersgemak. We werken nu tot
volle tevredenheid met GroenVision. In de tussenliggende periode hebben we op sommige punten met Infogroen samengewerkt aan deperfecte afstemming op de praktijk. Zodra we waren ingewerkt met GroenVision, hebben we hetzelfde pakket gekocht voor Ilex Concepts.’
Van fax naar e-mail
De handelskweker is een groot voorstander van de vooruitgang op digitaal vlak. ‘Een paar jaar geleden was de fax in kwekersland nog doodgewoon.
Er werd nog geen enkele factuur per e-mail verstuurd’, verklaart hij. ‘Nu wij met GroenVision werken, versturen we alle orders en facturen per e-mail. Het maakt het werkleven een heel stuk makkelijker. De kwekerijsector is traditioneel; daarom heeft het een poos geduurd voordat er animo was voor digitalisering. Ik krijg nog steeds faxen binnen, maar om ons heen zie ik digitalisering nu wel op grotere schaal gebeuren. En dat is een goede zaak.’
GroenVision
GroenVision is gemaakt voor kleine, middelgrote en grote ondernemers. De varianten zijn: ‘One’ voor kwekers met één voorraadtotaal, ‘Office’ voor kwekers met meerdere partijen en voorraadlocaties, ‘Professional’ voor handelskwekers en ‘Enterprise’ voor ondernemers met verschillende bedrijven en vestigingen. De onderdelen crm, boekhouding, order, portal en connect worden hierin gedeeld.
Moderne manier van werken
GroenVision is software voor bedrijven die openlijk kiezen om op een moderne manier te werk te gaan. Eén programma beslaat drie werkvelden
waarmee elk bedrijf te maken heeft: Groen-Relatie (het crm-systeem), Groen-Boekhouding (voor de administratie) en Groen-Order (voor de bestellingen). Daarnaast beschikt GroenVision over een gratis mobiele werkomgeving (voor de leken onder ons: dat is een soort app) die de naam
Groen-Mobile draagt, en verder een klantenportaal (Groen-Portal) en Groen-Connect. Jan Kastelein van GroenVision: ‘Met de mobiele werkomgeving kunnen kwekerijmedewerkers de voorraad opnemen door de inventarisatie direct via tablet of telefoon in GroenVision in te voeren. Het systeem is dus realtime. Via Groen-Portal kunnen klanten inloggen in de digitale webomgeving van de kweker, om het aanbod of de voorraad in te zien, de status van hun order te volgen en om eventuele opmerkingen te melden. Door dit inzicht in de backoffice van de handelskweker wordt er een stuk effectiever gewerkt. Groen-Connect bevat koppelingen met andere programma’s, bijvoorbeeld om verkoop- en inkooporders in te lezen.’
Geen gedoe meer
‘Vroeger moest je echt een gedegen kennis hebben van de software; anders kwam je nergens’, vertelt Ronald Stolwijk. ‘Gelukkig is de tijd van dat
gedoe met software voorbij. GroenVision is platformonafhankelijk en werkt in iedere omgeving; in ons geval is dat Windows. Dat maakt de bediening
eenvoudig. Zo vind ik het bijvoorbeeld prettig om met tabbladen te werken. Iedereen die logisch nadenkt, komt eruit met dit programma.’
Overzicht in één scherm
Zo kunnen de onderdelen ‘orders’, ‘boekhouding’ en ‘relaties’ in GroenVision in één scherm opgeroepen worden. Dat betekent dat je als klant makkelijk op verschillende vlakken gegevens kunt opvragen, die bovendien in één scherm zichtbaar zijn. Stolwijk: ‘Iedereen van ons die bij een klant zit of op kantoor, kan op de computer of op zijn iPad de desbetreffende order inzien. Ook kan hij in het crm-systeem naar voren halen welke communicatie er tot dan toe tussen ons bedrijf en de klant is geweest. Alle opmerkingen, ook van andere collega’s, zijn inzichtelijk. Daarnaast kan ik met één druk op de knop eerdere orders en facturen inzien.’
Informatieverzamelpunt
Iedereen bij het bedrijf werkt met hetzelfde programma. Dat vindt Stolwijk een groot voordeel. ‘Normaal gesproken kan er in de communicatie weleens iets misgaan als er meerdere personen bij een proces betrokken zijn. GroenVision is feitelijk een verzamelpunt waarop alle informatie bijeenkomt en gesorteerd wordt. Alle e-mails, offertes, telefoontjes tussen kweker en klant worden direct opgeslagen en gekoppeld aan de klant. Ze zijn daarna gemakkelijk weer terug te vinden. Documenten maken kan onder andere in Word, Excel en pdf-formaat. In een dashboard zijn de resultaten op alle bedrijfsgebieden in de loop van de tijd inzichtelijk in grafieken. Mede daardoor weten we op elk moment in één oogopslag hoe de vlag erbij hangt met het bedrijf. Je kunt daarbij selecteren op tijdlijnen naar wens, zoals per jaar of per maand.’
Grootste pluspunten
Het lijkt misschien alsof dit programma minder opties bevat dan voorgaande softwareprogramma’s, maar niets is minder waar. Kastelein: ‘GroenVision bevat meer opties dan ooit tevoren. Maar door het grote gebruikersgemak is dat niet storend of verwarrend.’ Stolwijk schetst de functies die hij het meeste waardeert: ‘Het softwaresysteem importeert e-mails direct, controleert zelf inkoopfacturen en zet ze daarna klaar voor betaling, er is standaard internetbankieren en in het portaal zien klanten wekelijks een actuele lijst met het plantenaanbod. Wat ik ook zeer nuttig vind, zijn de module-opties voor de aangifte van omzet- enexportbelasting. Het systeem bespaart ons tijd en geld: het voert de administratie dusdanig verfijnd uit, dat wij alleen nog van de diensten van de accountant gebruikmaken om de halfjaar- en eindejaarcijfers te laten controleren.’
Finetuning
Samen met Infogroen heeft Stolwijk het softwarepakket op enkele punten weten te finetunen. ‘In de praktijk liepen we met GroenVision tegen onhandigheden aan. Dat lag niet aan GroenVision, maar aan het feit dat wij altijd op een bepaalde manier hebben gewerkt. Ik ben niet zo eigenwijs dat een softwarepakket per se aan onze werkwijze aangepast moet worden, want soms blijkt dat we zelf beter onze werkwijze kunnen aanpassen.
In een enkel geval blijkt uit analyse dat onze werkwijze wel degelijk het efficiëntst is. In één zo’n geval hebben wij met Infogroen gekeken naar een
aanpassing van GroenVision. Daaruit is een module ontstaan waarmee orders ingelezen kunnen worden uit een Excel-formulier.’ Stolwijk geeft uitleg over de praktijksituatie die aan de basis lag van deze module. ‘In onze werkwijze reserveert een klant voor een heel jaar bij ons in een orderreservering. Daarnaast roept deze klant elke week een deel van die order af. Wij wilden een gedeelte van de orderreservering naar de weekorder kunnen schuiven. Met behulp van Infogroen kan dat nu.’
Werkplezier
Stolwijk maakt meer winst dan alleen wat betreft tijd en geld; ook qua werkplezier is hij erop vooruitgegaan. ‘Op zich hou ik best wel van cijfertjes,
maar vaak werd ik afgeschrikt door onnodig complexe werkprogramma’s. Dit programma is zo gebruiksvriendelijk dat mijn werk nog meer mijn
hobby is geworden.’
GroenVision helpt bij een professionele indruk op onze klanten


GroenVision Office
Nabij Breda runnen Judith en Wessel Langen samen Kwekerij Timmers. Judith volgde de opleiding boomteelt aan de middelbare agrarische school. Niet alleen omdat ze thuis een boomkwekerij hadden. ‘Ik vind het heerlijk om met planten bezig te zijn en om eigen producten te maken en die aan de man te brengen.’ Niet zo verwonderlijk dus dat Judith en Wessel, die opgeleid is tot hovenier en boomkweker, hun eigen kwekerij begonnen, direct naast die van haar ouders. ‘In 2000 hebben we beide bedrijven samengevoegd en later ook overgenomen. De bedrijfsnaam Kwekerij Timmers hebben we gehandhaafd.’
Specialisatie
Kwekerij Timmers is ongeveer 20 hectare groot en van oudsher gespecialiseerd in de teelt van coniferen en heesters in de volle grond. Recentelijk kozen Judith en Wessel ervoor die specialisatie nog scherper af te bakenen tot producten voor haag- en blokbeplanting. ‘We willen ons concentreren op de afzetmarkt voor hoveniers en groothandelaren die klanten in het openbaar groen beleveren.’ Omdat tussen het moment van stekken en het rooien en verkopen van de producten gemiddeld vier jaar ligt is het moeilijk om snel in te spelen op trends en een veranderende marktvraag. ‘In de afzetmarkt voor haag- en blokbeplanting is juist continuïteit in het aanbod belangrijk.’
Klantfocus
De Europese afzetmarkt is in de loop der jaren erg veranderd. Dit komt volgens Judith omdat het aanbod van boomkwekerijproducten is vergroot, maar ook omdat inkopers minder voorraadrisico willen nemen. ‘Inkopers kopen pas in als ze de order van hun klant al binnen hebben. Mede hierdoor hebben we besloten de contacten met onze klanten aan te halen en te verdiepen. Als we beter weten waar onze producten naar toe gaan, kunnen we meedenken over afzetkansen en over verbeteringen in onze dienstverlening en samenwerking.’ Sinds dat besluit is de taakverdeling tussen Judith en Wessel veranderd. Wessel houdt zich voornamelijk bezig met de teeltplanning, de gewasverzorging en het oogsten en leverklaar maken van de orders. Ook stuurt hij het team van medewerkers aan en de scholieren die in hun vrije tijd bijspringen. Judith concentreert zich op de verkoop. ‘Ik bezoek onze klanten, sta op beurzen en verzorg de offertes en mailingen. Ook ontvang ik klanten bij ons op het bedrijf en leid ze rond op onze percelen.’
GroenVision helpt
‘Qua automatisering liep ik vervolgens vrij snel tegen de grenzen van ons toenmalige programma aan. We werkten met Venhorst, een prima voorraadprogramma. Maar niet geschikt voor bijvoorbeeld het maken van professionele offertes met foto’s.’ Judith en Wessel besluiten daarom over te stappen op andere software. Ze vragen hiervoor verschillende offertes aan. Uiteindelijk kiezen ze voor GroenVision Office van INFOGROEN. ‘De basisstructuur van GroenVision is heel anders dan die van Venhorst. Maar wat mij echt overtuigde waren de uitgebreide mogelijkheden binnen GroenVision. Zoals bijvoorbeeld het maken van offertes met foto’s, het direct versturen van e-mails vanuit het programma en het hergebruiken van offertegegevens voor orderbevestigingen en afleverbonnen.’
Nadat Judith de e-learning doorlopen had, stapte ze in juli over op GroenVision. ‘De e-learning was fijn om te doen. Het geeft een goede indruk van de basis van het programma. Ik heb me alleen een beetje verkeken op het invoeren van bijvoorbeeld de klantgegevens. Dat kostte meer tijd dan ik verwacht had.’ Maar eenmaal ingevoerd, bespaart GroenVision Judith structureel tijd. ‘Het is veel eenvoudiger om alles vanuit één programma te kunnen doen. Van mail tot orderbevestiging en afleverbonnen. Wij willen op onze klanten een professionele indruk maken. GroenVision helpt ons daarbij.’
We moeten snel kunnen schakelen


GroenVision Professional
André Wijnstra werkt al veertien jaar met plezier bij handelskwekerij Jan H. Kloosterhuis & Zoon B.V. in Winschoten. Een familiebedrijf dat binnen vijf generaties uitgegroeid is tot een internationaal opererende organisatie met 140 hectare productiegrond en een assortiment van 250 soorten die in 30.000 maatvarianten wereldwijd uitgeleverd worden.
André houdt zich bezig met de in- en verkoop en interne administratieve organisatie. En is, na de eigenaren Jan en Erik Kloosterhuis (4e en 5e generatie), de derde man in het bedrijf. ‘Wij zijn gespecialiseerd in drie productgroepen: rozen onderstammen, bos- en haagplantsoen en klein fruit. Ongeveer 70% van ons assortiment produceren we zelf, 30% kopen we in. Deze productengroepen vullen elkaar goed aan. Enerzijds omdat het allemaal buitenteelten in de volle grond zijn, anderzijds omdat we ons afzetrisico ermee spreiden. Als de economie terugloopt, blijven consumenten geld uitgeven aan de tuin en minder aan bijvoorbeeld vakanties. Vooral de klassieke planten zoals rozen en klein fruit zijn dan geliefd. In diezelfde mindere tijden wordt er in het bosbeheer doorgaans langer gewacht met het kappen en vervangen van bomen omdat de vraag naar hout terugloopt.’
Topdrukte
Kloosterhuis produceert ook akkerbouwproducten als wisselteelt. André: ‘Deze producten worden letterlijk wisselend over onze percelen verbouwd om de vruchtbaarheid van de grond op peil te houden. We zien het als een uitdaging om dit zo goed mogelijk te doen, maar onze core business is het niet.’ De producten die wel tot de core business behoren, worden van november tot juni geoogst, uitgesorteerd en uitgeleverd. ‘Dan is het topdrukte. In Winschoten werken in die periode veertig seizoenskrachten en op ons eigen bedrijf in Hongarije tachtig.’
De klein volume producten worden in Hongarije gesorteerd en komen weer retour naar Nederland voor verzending. ‘Rond 2000 waren hier nauwelijks extra seizoensmedewerkers te vinden. We stonden voor de keuze om mensen uit het buitenland te halen of onze producten daar naar toe te brengen. Uit organisatorisch en sociaal oogpunt kozen we voor het laatste. Dat bevalt nog steeds goed.’
Zelf de wereld in
Het bedrijf is vooral gegroeid nadat Jan Kloosterhuis besloot om de verkoop in eigen hand te nemen. ‘Midden jaren tachtig, net nadat het assortiment uitgebreid werd met bos- en haagplantsoen, trok hij de wereld in om afzetmarkten te ontdekken en te ontwikkelen. Daarvoor verkochten we via de Boskoopse handelaren.’ Sindsdien vinden de producten rechtstreeks hun weg naar boomkwekers en handelskwekerijen in met name Europa. Er is bewust voor deze klantgroepen gekozen. ‘Onze klanten kopen bij ons in om hun assortiment te complementeren. Als we gaan leveren aan eindklanten dan worden we hun concurrent. Bovendien verkruimelen onze orders dan, waardoor de distributie complexer wordt.’
Automatisering
Met 250 soorten die in 30.000 maatvarianten uitgeleverd worden, is de planning van in- en verkoop, productie en verwerking sowieso complex en het gebruik van automatisering onontbeerlijk. ‘De administratie wordt hier door twee mensen gedaan. Dat kan alleen omdat we begin jaren tachtig al met automatisering begonnen waren.’
Kloosterhuis werkte met een pakket van TSD, dat vorig jaar aan vervanging toe was. Na het opvragen van drie offertes, bij onder andere TSD en INFOGROEN, koos André voor GroenVision. ‘In ons vorige pakket misten we vooral een automatische, digitale link met de buitenwereld. Het werd GroenVision omdat het pakket vooral op dat vlak goed presteert en er veelbelovend uitzag.’
Zweetpareltjes en klantgerichtheid
‘De daadwerkelijke overstap heeft ons wel wat zweetpareltjes gekost. We stapten over in de zomer, ons laagseizoen. Toen pas kwamen we er achter dat we in die periode eigenlijk ook veel regulier werken hebben. Het leren werken met GroenVision en het overzetten van onze basisadministratie kwamen daar extra bij. En alles wat extra is, valt op.’
Spijt van de overstap heeft André niet. ‘Integendeel. Het werken met GroenVision levert ons tijdwinst op. Als ik nu offertes maak, kan ik die rechtstreeks vanuit het systeem naar de klant mailen. En de gegevens hergebruiken voor latere orders.’ André is ook tevreden over de klantgerichtheid van INFOGROEN. ‘Als we ergens tegenaan lopen, pakt INFOGROEN dat snel op. Ze hebben bijvoorbeeld een conversie geschreven voor het digitaal overzetten van onze 30.000 maatvarianten naar GroenVision. En er is een koppeling gemaakt tussen GroenVision en onze eigen loodsautomatisering. Voorheen moest ik afroeporders daarin handmatig invoeren. Nu gebeurt dat automatisch. Dat bespaart mij veel tijd.’
Nooit vergaderen
Tijd die André waarschijnlijk eerder gebruikt voor extra verkoopactiviteiten dan voor interne aangelegenheden. ‘Binnen Kloosterhuis zijn de lijnen kort en schakelen we snel. Dat is een van de redenen waarom ik hier zo graag werk. Vergaderen doen we nooit. We drinken gewoon iedere ochtend koffie met elkaar en delen zo alle ontwikkelingen. En dat is nog gezellig ook!’
De verkoop is makkelijker met GroenVision


GroenVision One
Boomkweker Henk Molenaar van Boomkwekerij Henk Molenaar uit Waddinxveen richt blik weer op de toekomst. Ja, hij heeft tijdens de crisis weleens aan zijn toekomst in de boomkwekerij getwijfeld, bekent hij ergens halverwege het interview. Henk vertelt open over de crisis, ziekte, geluksmomentjes op de kwekerij, computers en hoe heerlijk het is weer op te krabbelen. ‘
We hebben zware jaren achter de rug, maar ik heb goede hoop dat we er sterker uit zullen komen.’ Molenaar is van huis uit een bescheiden jongen: ‘Maak er maar niet zo’n pocherig verhaal van, want daar hou ik niet van’, zegt de kweker aan het einde van het gesprek. Een harde werker die zijn zegeningen telt en in het vak bekend staat om zijn open en transparante manier van handelen.
Klimplanten
Zijn vader was groentekweker en teelde onder meer kool en spruiten. Maar het hart van de zoon bleek meer bij de boomkwekerij te liggen. ‘Ik ben er in de avonduren mee begonnen. Na verloop van tijd zijn mijn vader en ik er samen mee verdergegaan en hebben we de groente laten vallen.’ Een goede beslissing, achteraf, want groenten vragen tegenwoordig om een schaalgrootte die het bedrijf nooit gehaald zou hebben. Molenaar kweekt op tweeënhalve hectare veel klimplanten en klimfruit: clematis, kiwi, rode bes, zwarte bes. Een kwart miljoen klimplanten per jaar levert hij af voor de export. Tuincentra, bouw- en supermarkten in heel Europa maken er goede sier mee. Daarnaast ‘doet’ Molenaar jaarlijks nog een half miljoen coniferen (meest P9). Hij heeft een vaste medewerker in dienst, twee WA-jongeren en hij maakt gebruik van een groep van zo’n tien scholieren die hem op piekmomenten helpen. Zelf moet hij oppassen dat hij het niet te bont maakt met zijn werkweken. ‘Ik heb natuurlijk ook nog een gezin en drie dochters. Je wilt niet een vader zijn die op zondag alleen het vlees aansnijdt en verder altijd aan het werk is.’
Feeling
Molenaar vindt het, met al zijn ervaring, geen supermoeilijke gewassen om te kweken. Natuurlijk, ziektes liggen altijd op de loer. En bij coniferen is het in de groeimaand september altijd erg oppassen. ‘Vorig jaar hebben we de hele maand september regen gehad. Dan is het zaak om ondanks de nattigheid toch de voeding erin te houden.’ Volgens Molenaar is feeling nog altijd belangrijk in het vak. Je kunt meten wat je wilt, maar als je zicht op je gewas hebt, zegt je gevoel wat er moet gebeuren. Molenaar heeft moeilijke jaren achter de rug. Hard werken is prima, maar als je er alleen maar op achteruit gaat, is het weleens moeilijk. Molenaar had het tij tegen bij een paar beslissingen. In 2010 kocht hij zijn vader uit en deed hij tegelijkertijd een bouwinvestering. ‘Ik zat best wel zwaar. En je moet natuurlijk ook realistisch zijn. Als de mensen om je heen gaan twijfelen, wordt het moeilijk. Ik heb gelukkig een vrouw die er helemaal achter staat. Een vrouw kan de zaak maken of breken. Kijk, mensen denken dat het met een eigen bedrijf alles goud is wat er blinkt, maar dat is natuurlijk niet zo. Het zijn moeilijke jaren geweest; daar ga ik niet over liegen. En nog steeds moet ik net als veel anderen harder werken dan ooit, maar dat vind ik niet erg.’
Van boven
Rond 2010 sloeg de crisis in volle hevigheid toe in de branche. Overproductie zorgde ervoor dat hij de markt voor zijn ogen zag wegzakken. De prijzen op de klok waren slecht en daarbuiten was het al niet veel beter. Tegelijk werd zijn vrouw ziek. ‘Dat hakte er natuurlijk wel in. Dan kun je niet zo veel tijd besteden aan je bedrijf als je wilt, maar het belangrijkste is dat ze inmiddels weer helemaal hersteld is. Het gaat de laatste paar jaar sowieso weer beter en dat maakt het leven een stuk leuker. Ik wil er niet een heel christelijk verhaal van maken, maar ik heb het gevoel dat ik van boven geholpen ben.’ Molenaar kan weer ontzettend genieten van zijn bedrijf. Half juni, als alles wat betreft kweek helemaal volgepot en in bloei staat, beleeft hij soms in stilte momenten van geluk. ’s Avonds op zijn gemakje met de spuit achter de trekker door de tuin rijden en zien wat er allemaal klaar staat voor de verkoop. Wat wil een kweker nog meer? ‘Vaak is dat ook het moment waarop alles er piekfijn bij ligt. Dan ligt er nergens meer rommel. Voor die tijd erger ik me daar altijd een beetje aan, omdat je dan nog niet de mogelijkheid hebt gehad om alles op te ruimen.’
GroenVision
Dit jaar heeft Molenaar de verkoop weer in eigen hand genomen. Dat betekent op beurzen staan (een stuk of vier per jaar), veel mailen en bellen en soms alle exporteurs langsrijden in Naaldwijk, Aalsmeer en Boskoop om je gezicht te laten zien. Molenaar is daar wel goed in, vindt het leuk en praat makkelijk met mensen. ‘Misschien had ik wel verkoper moeten worden’, grapt Molenaar. De verkoop wordt sinds een jaar vergemakkelijkt door een nieuw computerprogramma, GroenVision van softwareleverancier Infogroen. ‘Ik hou eigenlijk helemaal niet van computers’, verklapt Molenaar. ‘Ik had een simpel programmaatje lopen, dat ooit was gemaakt door een kweker die wel van computers hield. Planter heette dat. Maar dat werd niet meer geüpdatet en toen ben ik toch maar verder gaan kijken, want het was tijd voor iets nieuws. Ik deed de facturatie nog per post; dat kon eigenlijk niet meer.’ Ook helpt GroenVision hem mailinglijsten met actuele aanbiedingen te maken voor klanten.
Wennen
GroenVision koppelt het voorraadbeheer rechtstreeks aan de facturatie. ‘Dat is een heel groot pluspunt’, constateert Molenaar. Wennen is het wel voor hem. Soms wordt het hem te ingewikkeld en belt hij de servicedesk. ‘Ik moet zegen dat ze altijd bereid zijn om te helpen en het probleem wordt ook altijd opgelost.’ Een minpuntje dat daartegenover staat, zijn de veilingbrieven. Omdat de veiling een ander afrekensysteem hanteert, moet alles handmatig ingevoerd worden in de computer. ‘Ik heb bij Infogroen gevraagd of ze dat ook kunnen koppelen. Ik wacht in spanning af.’
Foto 'Henk Molenaar' via website Boomkwekerij Henk Molenaar