Nu hoef ik niemand aan te nemen voor de facturatie
Interview met Jurgen en Kevin Denissen, Boomkwekerij Denissen

GroenVision Professional
In het Brabantse Zundert kweken Jurgen en Kevin Denissen van Boomkwekerij Denissen op zo’n 30 hectare bos- en haagplantsoen (‘alle soorten’) en zaailingen. Het bedrijf bestaat al zestig jaar en net als veel kwekerijen is ook deze onderneming een echt familiebedrijf. Drie jaar geleden namen de broers Boomkwekerij Denissen over van vader Jos Denissen (‘Jos Junior’), die in de jaren tachtig samen met zijn vrouw Marion de kwekerij had overgenomen van zijn vader (‘Jos Senior’).
Beide broers hebben sindsdien een duidelijke rolverdeling. Jurgen werkt sinds twee jaar voornamelijk op kantoor, zijn broer op de kwekerij. Sinds een jaar maakt Jurgen ook meer uren op kantoor. In het seizoen zit hij er 40 uur, in de zomer 20, uren die worden aangevuld met bezoeken aan klanten. Hij heeft daarmee de meeste administratieve taken overgenomen van zijn vader, die minder uren is gaan werken.
Rond de tijd dat Jurgen meer op kantoor kwam te zitten, werd ook de overstap gemaakt naar Groenvision. Dit softwaresysteem van Infogroen bestaat uit losse modules die de gebruiker zelf kan samenstellen en waarmee verschillende bedrijfsfacetten geautomatiseerd worden. Denissen: ‘Met het pakket kan ik het beheer van relaties, in- en verkoop, voorraad en facturatie regelen.’ Boomkwekerij Denissen maakte al gebruik van automatisering in de vorm van Groen-Handelskwekerij van Infogroen, de voorloper van Groenvision, maar met het nieuwe programma werden verdere stappen gezet.
Over de software vertelt Jan Kastelein van Infogroen: ‘Groenvision is altijd en overal toegankelijk, heeft mooie dashboards met actuele managementinformatie, realtime voorraadbeheer en heeft slimme oplossingen om de kweker veel tijd op kantoor te besparen. De modulaire opbouw zorgt ervoor dat het pakket aansluit op het soort bedrijf dat ermee moet werken. Modules als relatiebeheer, voorraadbeheer, in- en verkoop en facturering worden toegevoegd, tot het geheel aansluit bij de behoeften.’
Kastelein: ‘Boomkwekerij Denissen maakt gebruik van Groenvision Professional, specifiek voor de handelskweker, met modules voor in- en verkoop en voorraadbeheer, aangevuld met de mogelijkheid om de voorraad van collega-kwekers automatisch in te lezen. Op die manier kunnen ze snel zien waar ze planten vandaan kunnen halen.’
Weg met de papierwinkel
De belangrijkste reden om over te stappen, was de wens om de ‘papierwinkel’ te verkleinen en daardoor tijd te besparen. Eerder al vertelde Jurgen aan Boom in Business niet te streven naar een groter bedrijf, maar dat hij het bedrijf wel toekomstproof wil maken door het optimaliseren van bedrijfsprocessen, van personeelsbeleid tot marketing en sales.
Dat begon al in 2007, met de verhuizing van de Kapellekestraat naar de Stuivezandseweg. Enkele jaren later stonden al die ordners op kantoor op de to-dolijst. ‘Voorheen deed mijn vader al het administratieve werk; hij verzamelde daarbij veel papieren. Facturen werden vijf tot soms wel zeven jaar bewaard. Ik vind het belangrijk dat er zo min mogelijk papierwerk aan te pas komt; mijn doel is om dat nu zo veel mogelijk weg te werken. Beter direct overstappen dan eerst het oude systeem leren kennen en later weer een nieuw, was mijn gedachte.’
Zowel vader Jos als moeder Marion is nog werkzaam in het bedrijf. Jos werkt nu minder uren op kantoor. In die tijd verzorgt hij de facturatie. Na jarenlang omringd te zijn door orders en ander noodzakelijk papierwerk, is het voor zijn vader wel wennen dat de administratie niet meer tastbaar aanwezig is. ‘Hij heeft me nog weleens gevraagd “of dat écht allemaal weg moest”. Maar ja, je kunt wel al die klappers met papieren hebben staan, maar negen van de tien keer wordt daar niets meer in teruggezocht.’
Toch was hij is vrij snel gewend aan de nieuwe manier van werken, vertelt Jurgen. ‘Ik zorg dat ik zo veel mogelijk e-mailadressen verzamel, zodat we de facturatie digitaal kunnen verwerken. Inmiddels zegt mijn vader zelf: “Jurgen, we moeten zorgen dat we meer e-mailadressen hebben; dat is zó gemakkelijk.” Voorheen moest hij de facturen uitprinten, in een envelop stoppen en voorzien van een postzegel. Daar gaat stiekem veel tijd inzitten. Nu kost het factureren bijna geen tijd meer.’
‘Nu kunnen we met een druk op de knop zien wat de betaalachterstanden zijn en klanten een herinnering sturen. Waar we vroeger een uur deden over de facturatie, is dat nu binnen twintig minuten afgerond. Wat ik heel belangrijk vind, is dat ik hierdoor niemand hoef aan te nemen voor de facturatie, maar we het er zelf bij kunnen doen. Dat overzicht is een voordeel, van betalingen, maar ook van de omzet en de afzet van verschillende artikelen.’
Even omschakelen
Ook voor Jurgen zelf was het schakelen. De eerste tijd was het even door de zure appel heen bijten om het systeem te leren kennen, vertelt hij. ‘Het scheelt dat ik van een jongere generatie ben en dit soort dingen snel oppak. Iemand die ouder is, zal er misschien wat langer over doen. Gelukkig zijn we goed geholpen door Infogroen. Met de functionaliteiten die we nodig hebben, kan ik goed uit de voeten. Ik weet niet van alles hoe het precies werkt, maar dat komt vooral doordat er met dit systeem ontzettend veel mogelijk is.’
Mogelijk wordt het pakket waar Denissen mee werkt later nog uitgebreid, maar het liefst doet hij dat stap voor stap, vertelt Jurgen. ‘Ik hoop dat de klanten in de toekomst hun bestelling aanleveren via een Excel-bestand. Dat zou ons veel tijd besparen; ik hoef dan alleen even de prijs erbij te noteren en dan kan het automatisch verwerkt worden. Nu komen de bestellingen op diverse manieren binnen, via mail, fax of per telefoon. Als iemand zegt dat hij de bestelling liever telefonisch doet, dan wil je ook niet dwars liggen. Het is lastig om iedereen zo ver te krijgen dit met Excel te doen. Gelukkig is het nu nog geen noodzaak, dus we kunnen er nog rustig over nadenken hoe we het gaan aanpakken.’
Dankzij GroenVision meer orders verwerken


GroenVision Professional
Diversiteit is het sleutelwoord in de bedrijfsvoering van Antoon Rijnbeek Handelskwekerij. Het bedrijf van Antoon Rijnbeek is actief in twee takken van sport (kweken en in- en verkoop) en bedient met een breed assortiment boomkwekerij-producten een grote en diverse klantengroep. Antoon Rijnbeek: ‘Er is geen klant of product die meer dan 5% van onze omzet uitmaakt. Zo spreiden we ons risico of anders gezegd borgen we onze continuïteit.’
Een duizelingwekkend aantal soorten producten vinden wekelijks via de kwekerij en de verwerkingsruimte van Rijnbeek in Boskoop hun weg naar hoveniers, exporteurs en tuincentra in Europa. Antoon: ‘Onze kwekerij is 4 hectare groot. Daar kweken we jaarlijks meer dan 100.000 sierheesters in potten en de volle grond, bestemd voor voornamelijk exporteurs en tuincentra. Met onze handelstak leveren we een compleet assortiment boomkwekerijproducten aan Nederlandse hoveniers. Daarvoor kopen we merendeels producten in bij collega-kwekers.’
Maatwerk voor klanten
De orders van de hoveniers worden door Rijnbeek ingekocht, verzameld en op maat verwerkt en afgeleverd. Antoon: ‘We willen het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken. We sorteren bestelde orders op klant- en projectniveau voor de hoveniers uit, etiketteren ze en leveren ze – indien gewenst – op projectlocatie voor ze af, zodat ze er direct mee aan de slag kunnen.’ Basis onder deze dienstverlening is het enorme assortiment producten. ‘Nee verkopen is er niet bij. Een hovenier moet bij ons alles in kunnen kopen wat hij nodig heeft: alle soorten, maar ook alle leverbare maten.’
Bedrijfsdynamiek en automatisering
In de dynamiek van de verschillende werkprocessen (kweken, inkopen, voorraadbeheer, verwerking, logistiek, administratie) en het grote aantal soorten en maten producten is het absoluut ondenkbaar om nog omgeautomatiseerd te werken. Antoon: ‘Ik heb in 2007 het bedrijf overgenomen van mijn vader, maar werk hier al sinds 1999. Toen ik als 18-jarige instroomde om het vak te leren zijn we direct gestart met het automatiseren van onze werkprocessen. We kozen indertijd voor Foxpro van INFOGROEN.’ Rijnbeek werkte jarenlang naar volle tevredenheid met Foxpro en stapte in 2013 over op de opvolger van dit programma, GroenVision. Antoon: ‘Foxpro werd nog wel ondersteund, maar niet doorontwikkeld. Omdat de wereld niet stilstaat en wij ook niet, besloten we over te stappen naar GroenVision. Over een ander programma hebben we niet eens nagedacht. Onze ervaringen met INFOGROEN waren en zijn gewoon goed.’
Sneller werken met GroenVision
‘Spijt van deze keuze heb ik niet. Absoluut niet. GroenVision werkt makkelijk en supersnel. We kunnen met GroenVision met dezelfde mensen meer orders aan dan vroeger. Het administratief verwerken gaat sneller. Doordat de informatie op bijvoorbeeld de orderlijsten en etiketten veel completer is, verloopt ook de logistieke verwerking makkelijker. Niet alleen bij ons, maar - belangrijker nog - ook bij onze klanten.’
Antoon kan veel voorbeelden noemen van handige functionaliteiten in GroenVision, zoals het gemak waarmee historische informatie hergebruikt kan worden voor het aanmaken van nieuwe orders en bevestigingen en facturen die aansluitend direct vanuit GroenVision doorgemaild kunnen worden naar klanten en leveranciers. Antoon: ‘We verwerken al onze processen in GroenVision: van inkoop tot voorraadbeheer en facturatie. Groot voordeel is dat in GroenVision alles in één pakket zit: dat werkt supersnel en we kunnen informatie goed hergebruiken. Daarnaast kan ik GroenVision overal ter wereld gebruiken: als ik op een beurs sta, kan ik in de stille ochtenduren gewoon orders verwerken. Als er een internetverbinding is, kan ik met gemak bij alle bestanden en informatie.’
(Door)ontwikkelen
‘Waar ik erg blij mee ben is dat er ruimte is voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten. We zijn bijvoorbeeld in januari gestart met de klantenportal. Op dit moment kunnen klanten inloggen om bestellingen in te geven en om planten te selecteren op kenmerken, zoals kleur, grondsoort en bloeimoment.’ Antoon zou de orderfunctionaliteit van de klantenportal graag verder willen uitbreiden, bijvoorbeeld met de mogelijkheid om op een orderbevestiging ook foto’s en kenmerken van bestelde planten toe te voegen. ‘Daarmee kan ik extra toegevoegde waarde bieden aan mijn klanten: die informatie kunnen zij immers één op één weer doorzetten naar hun klanten. INFOGROEN pikt mijn wensen goed op en werkt er hard aan, maar de ontwikkeling ervan gaat toch minder snel dan ik eigenlijk zou willen.’ Antoon realiseert zich dat andere oplossingen andere kosten met zich meebrengen. ‘Ik zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om een losse module te laten ontwikkelen. Dat gaat wellicht sneller, maar daar hangt dan ook een ander kostenplaatje aan. Het overleg en de samenwerking met INFOGROEN is gelukkig goed en open. En waar een wil is, is bij INFOGROEN altijd ook een weg, is mijn ervaring.’
Hebt u interesse in GroenVision? Neem dan contact met ons op via info@infogroen.com of +31 (0)172-235444.
GroenVision bespaart mij zeker vier uur per dag


GroenVision Office
Bij het bedrijf Izak Mauritz Boomkwekerijen is Cees Tijssen vaak op de kwekerij te vinden. Het werk op de kwekerij wisselt hij af met het verwerken van de stroom aan orders die per telefoon, maar vooral via e-mail, binnenkomen. Op 30 hectare land specialiseert Cees zich in de kweek van park-, sier- en laanbomen. Deze kweekt hij in de maten van 14-16 tot 30-35 centimeter omtrek.
Zomerhandel
Hij levert zijn sortiment aan voornamelijk klanten in het TCO-gebied, bestaande uit handelskwekers (grote aantallen), toeleveranciers voor hoveniers (kleinere aantallen van het sierproduct) en tuincentra in de regio. De online tuincentra zijn volgens Cees erg in opmars: ‘Zij beconcurreren elkaar dus dat drukt jammer genoeg wel de prijs.’ Zijn klanten weten wat hij levert doordat hij de voorraadlijst naar zijn klanten stuurt en zijn sortiment met prijzen toont op een handelssite voor handelaren uit het TCO gebied. Ook heeft Cees veel zomerhandel: ‘Wij kluiten bomen in cocos op contract en voor handel en zetten deze aan een druppelinfuus op een containerveld.’ Zo kan Cees het hele jaar rond klanten bedienen.
Doen waar je goed in bent
Het bedrijf bestaat naast Cees uit drie vaste medewerkers en een aantal vakantiewerkers. Zoals de naam van het bedrijf al doet vermoeden, is het bedrijf van dhr. Izak Mauritz. Cees vertelt: ‘Izak is begonnen in 1993 met de kwekerij, de eerste stam is toen geplant toen hij veertien was.’ Cees zelf is erbij gekomen op zijn dertiende. De keuze voor het sortiment bomen is volgens Cees zo gegroeid: ‘Izak begon met jongere, echte dunne lichte bomen. Van lieverlee is dit later overgegaan op zwaardere bomen en daar hebben we ons vervolgens in gespecialiseerd. En wij zeggen altijd: je moet doen waar je goed in bent, dus…’ lacht Cees.
Van multomap prijzencatalogus naar alles digitaal
Toen hij de verkoop inging liep Cees tegen bepaalde zaken aan: ‘Izak had een grote multomap met het hele assortiment. Dus dan was het bladeren als hij prijzen moest opgeven. Of, als hij op de kwekerij was, belde hij zijn vrouw Marianne om de prijzen op te vragen. Dusja ik dacht dat kan ik niet doen, ik kan mijn vrouw niet thuis gaan houden.’ Cees gaat lachend verder: ‘Ik moest dus een programma hebben waarmee ik tijdens mijn werk op de kwekerij de prijzen kan inzien op een telefoon of iPad. Samen met onze accountant ben ik toen op zoek gegaan naar een programma. Infogroen was vrij nieuw in de regio met GroenVision, maar zegt Cees: ‘Jan Kastelein van Infogroen sloeg met GroenVision gelijk de spijker op zijn kop. Cees had, naast mobiel kunnen werken, ook de voorwaarde: ‘zoveel mogelijk papier weg, gewoon alles digitaal’. En dat lukt, er gaat geen enkele map meer naar de accountant toe. En, voegt Cees toe: ‘ik maak een export van de verkoopfacturen naar mijn accountant. En op die kosten hebben we ook nog eens bespaard.’ Daarbij kan de accountant ook snel terugkoppelen wat er nog aan verkoopfacturen openstaat.
Inkoop, verkoop en voorraadbeheer
Natuurlijk moest Cees wel leren werken met de software: ‘Ja, je moet er veel energie insteken. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt gaat het echt soepeltjes. In het begin ging ik met een stapel inkoop achter mijn computer zitten en was ik 45 minuten bezig. Nu kan ik het in ongeveer 10 minuten wegpoetsen.’
GroenVision geeft Cees ook op een andere manier een groot voordeel: ‘Wij hebben een breed assortiment, maar ik kan snel zien in de ordergeschiedenis welke bomen een klant heeft afgenomen en hier op inspelen. Klanten houden daar rekening mee, omdat zij weten dat hij overzicht heeft. Naast voordeel voor de inkoop en verkoop bespaart GroenVision Cees veel tijd aan de voorraadbeheer kant. Zo heeft Cees één soort op meerdere percelen staan, maar GroenVision geeft hem direct bij de orderinvoer inzicht in waar deze staat. En hij ziet enkel de percelen waarop er genoeg van deze soort staan naar het aantal wat hij heeft ingevoerd. Zo kan hij vervolgens direct indelen op welk perceel hij moet rooien. Cees: ‘Izak moest voorheen over de kwekerij lopen om te checken waar hij er genoeg had staan. Dus dit is voor ons een enorme tijdswinst.’
En de besparing in harde cijfers? GroenVision levert hem een tijdsbesparing op tot zeker vier uur per dag. ‘De vrouw van Izak werkte vier uur per dag. Ik heb de taken van Izak praktisch volledig overgenomen, terwijl ik heb niemand heb die mij administratief ondersteunt. En ik geloof niet dat ik sneller werk dan dat Izak deed’, zegt Cees lachend over dit specifieke getal. Het verschil zit hem in het snel kunnen opzoeken van prijzen, leverbonnen direct kunnen printen in plaats van uitschrijven en hij factureert maar één keer per week. Cees: ‘Het kost mij voor het factureren plus controle voor ik het doormail maar tien minuten.’
Afspraak is afspraak
Cees wilt proberen de kwaliteit nog te verbeteren, maar houdt verder vast aan de originele waarden en doelen van Izak: ‘Ik wil vooral het sortiment breed houden en afspraak is afspraak.’ Zo kunnen zij iedere klant netjes bedienen op de manier zoals zij gewend zijn.
Heeft u interesse? Neem dan contact met ons op via info@infogroen.com, bel +31 (0)172-235444.